KeNYaLanG loVE

KeNYaLanG loVE

Sunday, March 13, 2011

Tips mengelak suami isteri "perang besar"

1) Jangan mengungkit sakit hati yang lalu
Perkara ini memang selalu berlaku, kalau perasan contoh ayat berikut, "abang memang suka sakitkan hati saya, dulu abang kecewakan saya, sekarang......"
Perkara yang lepas biarkan ia berlalu, jangan diungkit lagi iannya menyakitkan hati, dah lah luka di hati dah sembuh tapi masih berparut. Bila diungkit jawabnya tak pernah selesailah masala rumah tangga tu, cuba fokuskan masalah yang terkini, yang lepas tu masing-masin sepakat kira selesai "dah" topik tu.

2) Dengar dengan baik kata-kata pasangan
Memang jarang pasangan yang boleh menunggu "giliran" semasa pasangan sedang bercakap semasa bertengkar. Ini tidak... bila pasangan sedang cakap, dia pun nak bercakap juga, masa ini apa yang nak disampaikan/dijelaskan ibarat mencurahkan air ke daun keladi @ masuk telinga kanan, keluar telinga kiri, kira bernasib baiklah "tidak berlaku masuk pintu depan keluar ikut pintu belakang @ tingkap" Kesabaran untuk dengar sebelah pihak adalah penting, selesai sahaja pasangan bercakap barulah boleh luahkan/terangkan keadaan apa yang ingin disuarakan. Apabila kedua-dua pihak sudah saling dengar mendengar barulah masalah boleh diatasi.

3) Rehat seketika jika keadaan makin tegang
Kedua-dua pihak harus memainkan peranan dengan salah seorang harus berhenti sementara mendapat pandangan baru. Cuba larikan diri seketika, bukan dengan cara keluar rumah dengan hati yang marah, salah tuu... memadai dengan masuk bilik berbaring atau lebih baik ambil air wuduk dan terus sembahyang untuk tenangkan jiwa dan meminta masalah diselesaikan dengan hidayatNya.

4) Cari persamaan
Apa yang harus anda lakukan adalah mencari persamaan, kesepakatan, sama-sama bersetuju dengan apa yang dicari, anda harus mengakui apa yang digaduhkan tadi adalah disebabkan perkala kecil. Dengan cara ini maka pertengaran yang tercetus akan cepat berakhir dan menjadi pertengaran yang "berkualiti/profesional"

 5) Ambil iktibar dan pengajaran dari pertengaran yang baru berlaku
Setiap pertengakaran yang berlaku pasti akan memberi pengajaran buat masing-masing.  Anda akan dapat belajar satu perkara baru tentang pasangan anda, ini membuatkan anda dan pasangan anda lebih faham memahami antara satu sama lain. Oleh yang demikan, apabila pertengkarang telah selesai janganlah dibiarkan berlalu bergitu sahaja, ambillah pengajaran keatas pertengkarang yang baru saja berlaku. Ajaklah pasangan untuk mengambil iktibar supaya anda tidak mengulanginya lagi.

No comments:

Post a Comment